Kontaktujte nás

Menu Zavřeno

Digitální potisk triček

Digitální potisk triček a textilu obecně je v porovnání s ostatními technologiemi tou nejmladší. Její princip spočívá v nanášení inkoustu přímo na vlákna textilu. V praxi to vypadá tak, že textil se založí do tiskárny a při průjezdu pod tiskovou hlavou je realizován potisk obdobně jako u inkoustových tiskáren na papír.

Tiskárna je vybavena 4 zásobníky barvy (CMYK) + zásobníkem s bílou barvou, která se používá jako „podtisk“ při realizaci potisku na tmavý textil. Díky tomu, že potřebné odstíny barev si tiskárna míchá sama podle potřeby, odpadá omezení počtu barev a odstínů, přechodů …atp. Není tedy problém vytisknout třeba ani fotku. Další velkou výhodou je možnost tisku barevných přechodů, které jsou pro ostatní technologie problematické a někdy dokonce nerealizovatelné.

Jak se dělá?

Předtisková příprava

Jako u většiny potisků, začíná už v počítači. Tiskárna většinou vyžaduje specifický formát motivu (obvykle png, tiff, jpeg…atd.). Je to spíše věcí grafika, ale tiskař si s tím většinou poradí, případně řekne co potřebuje.

Po vytvoření grafického návrhu v požadovaném formátu se motiv nahraje do rip programu tiskárny a nastaví se potřebné parametry tisku. Teď už zbývá založit tričko …

… pravda není to tak jednoduché. Aby byl zaručen kvalitní výsledek, tedy aby všechny barvy vypadly, tak jam mají a potisk měl stálobarevnost, je třeba tričko na tisk trochu připravit.

Předžehlit

Tak aby se látka vyrovnala pro další krok.

Nanést penetraci

To to je jeden z nejsložitějších kroků celého tisku, kde se rozhoduje nejen o kvalitě výsledného potisku z hlediska vzhledu, ale i odolnosti a trvanlivosti potisku.

Penetrace se nanáší, aby se povrch trička připravil pro nanesení inkoustu, tedy aby se na jednotlivých vláknech vytvořila homogenní struktura pro tisk (podobně jako když penetrujete stěny před malováním).

Pro to, aby potisk byl hezký, je třeba nanést dostatečné množství penetračního roztoku – pokud bude množství nedostatečné, bude potisk nevýrazný. Na druhou stranu, pokud to s nástřikem přeženete, penetrace se nezachytí na jednotlivých vláknech, ale udělá silnou vrstvu, která zakryje všechny vlákna. Tato vrstva se pak vypere, bohužel včetně vytvořeného motivu.

Penetrace se nanáší buď stříkací pistolí, nebo pomocí automatického penetračního přístroje.

Po nanesení penetrace je nutné ji „vytvrdit“ následuje tedy

Vytvrzení vrstvy penetrace

Tričko se založí to termolisu a zde se po stanovenou dobu vystaví vysoké teplotě a tlaku

Tisk motivu

Nyní už můžeme přejít k samotnému tisku motivu na penetrovanou vrstvu textilu. V případě, že se jedná o světlý textil, tisknou se rovnou CMYK barvy. Pokud je textil tmavý, je třeba vytisknout bílý podtisk pod celý motiv a na ten se teprve vytisknou CMYK barvy. Tisk na barevný textil je tedy v tomto ohledu nákladnější.

Zažehlení motivu

Po vyjmutí textilu z tiskárny je třeba motiv ještě vytvrdit v termolisu. Doba závisí na množství použité barvy. Teplota je většinou konstantní.

 

Ekonomika digitálního potisku

Záleží na složitosti a množství barev. Můžeme ale říci, že pro kusové zakázky (cca do 20 kusů) pravděpodobně levnější technologii. Konkurovat by ji mohla snad ještě nažehlovačka, ale to pouze v případě jednoduchého jednobarevného motivu.

Faktory ovlivňující cenu

Hlavní složku ceny tvoří cena inkoustu. Nejedná o žádnou levnou záležitost, 1 ml inkoustu stojí více než 10 Kč. Dokážete si, proto představit na kolik vyjde takový celoplošný potisk A4 nebo A3. Při určování ceny je tedy důležité vědět velikost motivu a občas se zohledňuje i procento zakrytí motivu.

Další nezanedbatelnou částí ceny je strojní čas. Ať se to možná nezdá, je tiskárna na potisk textilu poměrně nákladný stroj. Jeho cena se pohybuje ve statisících a některé modely svou cenou hravě překonají milion korun.

No a v neposlední řadě je to práce tiskaře, který provede penetraci trička, založení do stroje a všechny doprovodné činnosti.

Digitální potisk nejde většinou u větších zakázek příliš zlevnit. Jediné co se při tisku většího množství triček ušetří, je čas nahrávání motivu do tiskárny. Ostatní náklady zůstávají stejné.

Určitě byste se rádi dočetli nějakou informaci o ceně. Je to různé. Potisk formátu A4 vyjde průměrně na 200 – 250 Kč. K tomu je třeba připočítat cenu trička. Ta se pohybuje u lepšího reklamního textilu kolem 100 – 120 Kč. Vytištěné tričko je tedy možné průměrně pořídit za 350 Kč.

 

Chcete si nechat vyrobit tričko technologií digitálního potisku? Tak nás neváhejte kontaktovat!

trikar@trikar.cz

+420 722 965 719